
Szállítási szolgáltatásunk
Gyorsan és megbízhatóan szállítjuk a készleten rendelkezésre álló berendezéseinket az üzemeltetés kívánt helyszínére. Erre célra saját szállító járműveinket felül 8 speciális szállítmányozó és hosszú távú szolgáltató áll rendelkezésünkre. A helyszínen a kezelők részletes eligazítást kapnak az adott géptípus működtetésével kapcsolatban.
Az útvonaltervezés, avagy hogyan jutnak el a mateco emelőgépek a rendeltetési helyükre?
Az elmúlt néhány évtizedben az üzemanyagárak emelkedése arra késztette a logisztikai és elosztó vállalatokat, hogy hatékonyabbá tegyék szállítási útvonalaik és menetrendjeik tervezését. Az útvonaltervezés hagyományos módszerei ugyanis nem foglalkoznak azokkal a valós idejű eseményekkel, amelyek minden nap érintik a vállalkozásokat. Cikkünkben az emelőgépek, munkagépek szállításának egyik legfontosabb feltételének járunk utána: a belföldi útvonaltervezésnek.
Miért fontos az útvonaltervezés?
Az ügyfelek rövid határidővel szeretnék mielőbb a munkaterületen tudni az emelőgépeket, ami érthető, hiszen nemcsak az építési kivitelezőt köti a határidő. A kötbér terhe az iparág minden résztvevőjének vállát nyomja. Az útvonaltervezésnek tehát képesnek kell lennie minden eseményre a lehető gyorsan reagálni a legalacsonyabb szállítási költség biztosítása érdekében.
Nem lehet csak úgy random útnak indítani egy vontatót, platóján egy targoncával, pókdaruval vagy ollós szerelőállvánnyal:
- Az út minősége,
- A hidak, felüljárók magassága,
- Az egyes területeken tartósan vagy átmenetileg érvényes, nehézgépjárművekre, teherautókra, vontatókra vonatkozó forgalomkorlátozás
mind befolyásolja az út hosszát.
Éppen ezért az indulástól az érkezésig pontosan meg kell tervezni az útvonalat. Erre egy útvonaltervező szoftver a legjobb megoldás, vagy az, ha az egész procedúrát kiszervezzük egy logisztikai cégnek - például, ha a mateco-tól bérel, akkor a logisztikai kérdést saját szakembereink intézik is.

Útvonaltervezés alapjai, avagy miért nem mindig jó megoldás a kiszervezés?
Az útvonal esetében bonyolultak lehetnek a rakodási, szállítási feladatok, beleértve:
- A teher fizikai és pénzügyi biztosítását (felelősségbiztosítás),
- A biztonságos szállításhoz szükséges kiegészítő felszerelések, eszközök meglétét,
- A szakképzett személyzet rendelkezésre állását, és
- problémák merülhetnek fel a szállított emelőgépeknek a különböző szállítási módok közötti átviteléből is.
A saját közúti szállítójármű flottájukat üzemeltető logisztikai cégek hajlamosak olyan útvonaltervet használni, ami ugyanott végződik, mint ahonnan elindult:
- Ez érthető, hiszen rendkívül bonyolult olyan útvonalakat kidolgozni, amelyek lefedik az összes szállítást és átvételt számos ügyfél felé.
- A leghatékonyabb útvonalak kialakítása egyre nehezebbé válik.
- Sok útvonaltervező szoftver képes hatékony útvonalakat kidolgozni, de az út hossza még így is befolyásolja a legoptimálisabb megoldást is.
- Amiért hasznos szakértő bevonása: a mateco esetében azért költséghatékony, mert saját folyamatainkon belül igyekszünk optimalizálni a szállítási utakat, így kikerülve az üres kilómétereket, ami viszont költség szempontjából mindenkinek hasznos.
Szigorú előírások vannak ugyanis arról, hogy:
- A sofőrök mennyit vezethetnek egyhuzamban,
- Mennyit kell kötelezően pihenniük,
- Ráadásul egyes területeken hétvégén például tilos az áthaladás a nehézgépjárművek számára.
Ilyen esetekben az időveszteség elkerülése érdekében a valóban hatékony útvonal nem a legoptimálisabb útvonal.
Az útvonaloptimalizálás
Az útvonaloptimalizálás alapja a tervezett útvonal leírására szolgáló modellek használata. A modell felépítésekor meg kell határozni a teljes útvonalhálózat hatókörét, biztosítva, hogy minden adat szerepeljen benne, például az előírások – hétvégi korlátozások, súlykorlátozások -, vagy az autópálya problémák is. A modell számos összetevőt tartalmaz, például termékeket, járműveket és személyzetet.
- Termékek:
- Ha a termék egyik földrajzi helyről a másikra kerül, a származási hely és a rendeltetési hely eltérő lehet.
- A terméket súlya és térfogata határozza meg, amelyek a szállítás szempontjából fontos tényezők.
- (A termék jelen esetben a mateco által bérbeadott emelőgépeket jelenti, értelemszerűen.)
- Járművek:
- A modellezett hálózat több szektorra osztható, amelyeket egy jármű képvisel, amely egy kiindulási és egy célhely között mozog.
- Minden járműnek különböző attribútumai lehetnek, például térfogata vagy súlykapacitása, rakodási ideje, kilóméterenkénti költsége és a jármű alapértelmezett korlátai, például a sebessége.
- Személyzet:
- A modellhez rendelt személyzet olyan jellemzőkkel rendelkezik, amelyeket az általuk végzett munka típusa szabályoz.
- Például ha egy sofőrrel indítunk útnak egy vontatót, az korlátozza a teljesíthető vezetési időt azon előírások alapján, amelyek meghatározzák a folyamatos vezetés és a kötelező szünetek hosszát.

A mateco megoldása a szállításra?
A munkagépek, emelőgépek hazai ügyfelekhez történő szállítása terén dinamikus növekedést értünk el az elmúlt évek során, tekintve, hogy saját gépjárműflottával és személyzettel rendelkezünk erre a célra, valamint részben kiszervezzük a gépek szállítását.
- A megnövekedett megrendelői igény miatt van szükségünk az alvállalkozókra - országosan 18-20 cég, körülbelül 40-45 teherautóval -, akik szintén részt vesznek a fuvarfeladatok megoldásában.
- Az ügyfeleinket a legtöbbször a központi telephelyünkről szolgáljuk ki, ezért itt van szükség a legtöbb alvállalkozói jelenlétre.
A mateco saját gépjármű flottája és személyi állománya 2022-re a következőképpen bővült:
- Szigetszentmiklóson 6 teherautóval és 7 gépkocsivezetővel,
- Debrecenben és Győrben 1-1 teherautóval és 1-1 gépkocsivezetővel
szolgáljuk ki a megrendelői igényeket.
Az eloszlást tekintve:
- 3 db 40 tonna,
- 2 db 26 tonna,
- 1db 36 tonna, és
- 1 db 12 tonna, illetve
- 1 db 3,5 tonna össztömeggel rendelkező teherautóval dolgozunk,
melyek 1 kivétellel mind EURO6 környezetvédelmi osztályba tartoznak.
Minden teherautónk logózott, mely teljesen beleillik az egységes arculatba, melyet cégünk használ, képvisel.
Számos előnnyel szolgál az, hogy a nagyobb telephelyeken rendelkezünk saját szállító eszközzel:
- Az „alap” szállítási folyamatainkon felül, nagyfokú rugalmassággal tudjuk kezelni az extra igényeket,
- A váratlan szállítási feladatok megoldására csapatunk minden tagja egyként törekszik.
- A gépkocsivezetőink mind rendelkeznek megfelelő jogosítványokkal, gépkezelői vizsgákkal, melyek előfeltételei a biztonságos és törvényes munkavégzésnek.
- Az évek során megszerzett vezetési és gépkezelői tapasztalat kamatoztatható munkájuk során a gépek kezeléshez, irányításához.
- A szükséges munkavédelmi eszközök biztosítva vannak és rendszeresen felülvizsgáljuk, kiegészítjük őket.
A gépkocsivezetők napi feladatainak tervezését/szervezését egy tapasztalt, jól összeszokott logisztikai csapat irányítja, akik figyelik és optimalizálják a futott/rakott km-ek arányát, és megfelelő megoldást keresnek az extra igényekre is.